تاسیس شرکت سان آرا

شرکت ساخت و نگهداری آزادراه اصفهان (سان آرا ) در سال ۱۳۷۳ با تلاش و همت مسئولین وقت، تحت شماره ۱۰۸۲۵ مورخ ۰۷/۰۷/۱۳۷۳ در اداره ثبت شرکت های استان اصفهان و صرفاً به منظور ساخت و نگهداری آزادراه اصفهان – کاشان به ثبت رسید. این شرکت طی شماره ۱۴/۱۶۷۴۵ مورخ ۲۰/۰۳/۱۳۷۳ و به استناد بند ب قانون ساخت و توسعه آزادراهها با وزارت راه وارد قرارداد گردید و عملاً از سال ۱۳۷۴ عملیات اجرائی پروژه آغاز گردید. طول کل آزادراه حدود ۱۶۲ کیلومتر و عرض آن ۳۶ متر در شش خط رفت و برگشت طراحی گردید. در بدو شروع کار از ۹ پیمانکار استفاده که تعداد ۸ پیمانکار در جاده و تعداد ۱ پیمانکار جهت اجراء تأسیسات جاده ای مشغول به کار گردیدند که در طول زمان احداث، تعداد ۴ پیمانکار به دلایلی خلع ید شده و یا انصراف خود را از ادامه عملیات اعلام نمودند که سپس با بکارگیری پیمانکاران توانمندتری ادامه عملیات شروع گردید. در سال ۱۳۷۷ با توجه به کمبود نقدینگی قرارداد منعقده که بر اساس نوع ب تنظیم گردیده بود (کل سرمایه گذاری با سرمایه گذار) به نوع الف (سرمایه گذاری با مشارکت دولت) تبدیل و عملیات اجرائی تا سال ۱۳۸۲ ادامه پیدا کرد. ولی با توجه به اینکه مشارکت دولت نیز جوابگوی هزینه های ساخت نبود، لذا جهت تأمین منابع مالی در سال ۱۳۸۲ به ناچار با سرمایه گذار جدید قراردادی تحت شماره ۱۱/۹۵۰۰  منعقد و شرکت آزادراه امیرکبیر بعنوان سرمایه گذار دوم و شریک وارد عرصه گردید. کل سرمایه گذاری شرکت امیرکبیر یکصد میلیارد ریال و بر اساس توافق نامه تنظیمی شامل ۲۲% سود بود. عملیات اجرائی احداث آزادراه تا پایان سال ۱۳۸۲ ادامه یافت و توسط شرکت امیرکبیر در سال مذکور مورد بهره برداری قرار گرفت و نهایتاً پس از گذشت ۱۰ سال طی صورتجلسه مورخ ۰۱/۰۱/۱۳۹۳ تحویل شرکت سان آرا گردید. 

ابتدای سال ۱۳۹۳ نگهداری و بهره برداری از آزادراه کاشان –نطنز -اصفهان به طول ۱۶۲ کیلومتر از شرکت امیرکبیر تحویل و بلافاصله و بدون وقفه فعالیت شرکت در این خصوص آغاز گردید. با توجه به اینکه بیش از ده سال از بهره برداری آزادراه  می گذشت، نیاز به بهسازی مسیر کاملا مشهود و عیان بود که در همین راستا به استناد قرارداد منعقده اقدام به تهیه طرح مطالعاتی و بررسی معایب و بهسازی آزادراه با مشاوره سازمان خدمات طراحی شهرداری های استان اصفهان گردید و طی جلسات متعددی در کمیته فنی تخصصی شرکت متشکل از نمایندگان دفتر فنی استانداری، راه و شهر سازی، حمل و نقل پایانه ها و پلیس راه، بررسی و توسط کمیسیون  مطالعات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای(اداره کل نگهداری راه و ابنیه) تصویب و از اوایل سال ۱۳۹۴ تا کنون با انتخاب پیمانکاران دارای صلاحیت، عملیات بهسازی روکش آسفالت بر اساس طرح مذکور در باند برگشت از سمت کاشان آغاز و همچنین به منظور ارتقا ایمنی عبور و مرور هموطنان از مسیر آزادراه، تمامی تابلوهای مسیرنما و  پل ها تعویض و خط کشی کل مسیر تجدید و گارد ریل های آسیب دیده نیز تماماً بازسازی گردید و با تداوم انجام خدمات رسانی مطلوب به شهروندان و با استفاده از سه واحد تیم گشت راهداری شبانه روزی در مسیر و همچنین ماشین آلات راهداری از قبیل گریدر، لودر، بیل مکانیکی، کامیون کمپرسی مجهز به برف روب و نمکپاش مکانیزه و جرثقیل، گام های مؤثر برداشته شد.

صدور مجوزهای لازم جهت افتتاح دو مجتمع بین راهی جدید در مسیر آزاد راه و اضافه نمودن پارکینگ های سلامت جهت رفاه حال مسافرین گرامی ،خط کشی مسیر ،تعمیر گارد ریل ها ،نصب نیو جرسی و تابلوهای ترافیکی و …از دیگر اقدامات انجام شده می باشد .همچنین تشکیل جلسات متعدد با وزارت راه و شهر سازی ،حوزه معاونت زیر ساخت و همچنین پلیس راه استان ،نیروی انتظامی ،اداره کل راهداری استان و هماهنگی و تعامل با کلیه مسئولین ذیربط در خصوص ارائه خدمات بهتر به مسافرین محترم که از این آزاد راه عبور می کنند و پیگیری جهت رفع موانع و مشکلات از دغدغه های این شرکت از ابتدا تاکنون بوده است .

با توجه به وضعیت بسیار بد بعضی از نقاط آزاد راه از نظر کیفیت آسفالت با پیگیری های انجام شده ، نسبت به عملیات بهسازی و روکش آسفالت در قطعه های مورد نظر در سال جاری از طریق برگزاری  مناقصه عمومی و گرفتن پیمانکاران جدید تا سقف ۷۰۰میلیارد ریال  در مسیر آزاد راه اقدام گردید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *