مدیرعامل شرکت ساخت و نگهداری آزادراه اصفهان (سانآرا) گفت: اجرای عملیات آسفالت در طول مسیر ۱۶۳ کیلومتر این آزادراه با مشارکت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور همراه شده است و نیازمند اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر از سمت سرمایهگذار پروژه است.
مهندس سید حامد مرتضوی در گفتوگو با خبرنگاران با تاکید بر اجرای پنج پروژه عملیاتی بهسازی در آزادراه کاشان_نطنز_اصفهان که مهمترین و اصلیترین آن فعالیت همزمان دو پیمانکار عملیات آسفالت به عنوان مهمترین و اصلیترین پروژه این شرکت است افزود: پروژه آسفالت آزادراه قرار است با مشارکت ملی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور و اداره کل استان و تخصیص اعتبار هزار میلیارد تومانی از سوی سرمایه گذار آزادراه، سازمان همیاری شهرداری های استان اصفهان، شتاب بیشتری بگیرد.
وی با اشاره به اینکه قرارداد پروژه آسفالت و اصلاح روکش آسفالت با دو پیمانکار از سال قبل منعقد و عملیات اجرایی آن توسط دو پیمانکار بلافاصله پس از بهبود وضعیت جوی و تراکم ترافیکی در سال جدید شروع شده است اظهار کرد: از شروع اجرای عملیات آسفالت از اردیبهشت امسال تا کنون در مسیر رفت و برگشت آزادراه ۱۴ هزار و ۵۰۰ تُن بهسازی و روکش آسفالت صورت پذیرفته و علاوه بر آن ۱۵ کیلومتر لکهگیری دستی و در لاین رفت و برگشت دو هزار تن آسفالت ترمیمی نیز انجام شده است.
مهندس مرتضوی، به نتیجه نرسیدن دستور معاون اول رئیس جمهور، بعد از سفر هیئت دولت به استان اصفهان برای تأمین ۲۰ هزار تن قیر آزادراه را تاکید و خاطرنشان کرد: در صورت تحقق وعده تأمین ۲۰ هزار تن قیر و اعتبار هزار میلیارد تومانی، شرایط موجود آزادراه برای رضایت شهروندان و سفر امن آنها، ان شالله به فضل الهی تا پایان سال ارتقا بخشیده شود.
وی با تاکید بر افزایش قیمت هر تن قیر از ۱۰ میلیون ریال از سال ۱۳۹۶ به حدود ۲۰۰ میلیون ریال در سال ۱۴۰۳ اظهارکرد: ناترازی افزایش هزینه بهسازی آسفالت، نگهداری آزادراه و همچنین خسارت و استهلاک بسیار بالای ناشی از عبور وسایل نقلیه سنگین از جمله تریلی و کامیون بر آزادراه، با افزایش ناچیز و نامتناسب درآمد حاصل از عوارض، مانعی جدی برای بهبود ارائه خدمت به هموطنان عزیز شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و نگهداری آزادراه کاشان_ نطنز_ اصفهان (سانآرا) با اشاره به تحمیل برخی از هزینههای تخریب آسفالت آزادراه از جمله حمل بار بیش از ظرفیت مجاز تریلیهای حمل مواد معدنی، برافروختن آتش روی آسفالت، حمل بار خطرناک مانند مواد نفتی و شیمیایی و ریختن آن روی آسفالت تصریح کرد: سرقت، مخدوش کردن تابلوی علائم رانندگی، تخریب بناها، آسیب ناشی از شعارنویسی برخی از شهروندان بر روی تابلوهای آزادراه، منجر به تحمیل هزینههای چندمیلیاردی راهداری برای بهسازی آنها میشود در حالی که این اعتبار باید صرف ایمنسازی آزادراه شود.
مهندس مرتضوی، یادآورشد: با تکمیل رینگ موازی آزادراه از اردستان_ بادرود_ کاشان_ قم و پیشنهاد انتقال تردد وسایل نقلیه سنگین به آن مسیر، میتوان به سطح ایمنی تردد خودروهای سواری و حمل و نقل عمومی کمک کرد تا علاوه بر کاهش تصادفات ناهنجار ناشی از تردد خودروهای سنگین، با کاهش استهلاک، عمر مفید روکش آسفالت آزادراه را نیز از ۹ به ۱۵ سال افزایش یابد.
وی اجرای پروژههای فعال و همزمان در سطح آزادراه کاشان_ نطنز_ اصفهان (سانآرا) در سال ۱۴۰۳ و با هدف بهبود و ارتقا سطح کیفیت آزادراه را در پنج بخش عملیات آسفالت و اصلاح روکش، درزگیری آسفالت، پروژه جایگزینی نیوجرسی بتونی مفصلدار با گاردریل های فلزی، خطکشی و عملیات تعمیر حفاظ گاردهای میانی و کناری برشمرد و گفت: عملیات آسفالت به عنوان بخش اول از مهمترین و اصلیترین این پروژهها در آزادراه است.
کشور ما در حال حاضر، بیش از ۲۸۰۰ کیلومتر آزادراه دارد.
نگهداری و بهره برداری آزادراه کاشان_نطنز_اصفهان که از سال ۱۳۷۳ شروع و در سال ۱۳۸۲ به اتمام رسید از سال ۸۲ بهرهبرداری و نگهداری از آن در اختیار شرکت امیرکبیر قرارگرفت و از ابتدای سال ۹۳، نگهداری و بهره برداری از این پروژه ۱۶۳ کیلومتری به شرکت سان آرا واگذار شد.